MATKAKOKEMUKSIA

Paljon mielenkiintoista nähtävää ja kuultavaa ilmailumuseossa hyvien asiantuntevien oppaiden opastaessa Kuvassa Blackburn Ripon II F. Ainoa tällainen kone maailmassa!
Enn Idin mökille tulossa.
Oikea osoite!
Ei uskoisi mitä kaikkea Enni Idin mökki sisäänsä kätkee.

Syysretki 16.9.2017 - Alkuvaikeuksien jälkeen retki sujui hienosti!

Vesivehmaan Ilmailumuseossa.

Matkanjohtaja Irja Taskinen:

"Odotimme vartin verran kolmea retkeläistä, turhaan, ja pääsimme lähtemään 15 min. aikataulusta myöhässä. Niinpä olimme Ilmailumuseossa vartin verran myöhässä.

Ilmailumuseossa meidät jaettiin kahteen ryhmään. Toista opasti ilmailumuseoyhdistyksen pj Janne Salonen ja Lahden Ilmasillan johtaja Hannu livarinen, toista hallimestari Jarmo Tammisto. Todellisia käveleviä tietosanakirjoja! Tiesivät kaiken pikkunippeleitä myöten! ja osasivat kertoa tietonsa meille niin sujuvasti. Kaikki olivat ihastuneita Ilmailumuseoon. Ilmailumuseossa muuten broshyyrit ovat suomeksi, RUOTSIKSI ja englanniksi. Tuli heti mieleen, että kyllä Landen historiallisesta museostakin pitäisi olla ruotsinkielinen esite. Mehän sivusimme asiaa viimeksi hallituksen kokouksessa.

Ilmailumuseolta bussinkuljettajamme tiesi hyvän tieyhteyden majakkaravintolaan. Ruokaa Majakkaravintolassa kehuivat kaikki, joiden kanssa siitä juttelin. Omasta mielestänikin se oli todella hyvää, tuoretta ja monipuolista. Onneksi ruokailuun ei kulunut kaikkea siihen varattua aikaa, joten lähdimme Enni Idille ihan aikataulussa.

Ajoimme kauniissa maalaismaisemassa, vesien ja järvien rajaamaa harjunreunaa pitkin Kellosalmelle. Enni Idin mökin pihapiiri oli viehättävä. Oppaamme Pirjo Rinne kertoi jo pihalla meille tästä erikoisesta naivistitaiteilijasta, hänen elämästään ja taiteestaan. Mökissä oli muutama pieni huone täynnä maalauksia, seinät lähinnä peltokierron kuvausta, kaikkiin huonekaluihinkin oli maalattu kuvia. Katot olivat maalaamatta, koska Enni halusi yhteyden taivaaseen puhtaana. Ennin käyttämiä vaatteita ja muita tavaroita oli myös esillä.

Palasimme Vanhaan Vääksyyn hyvissä ajoin.

Harmi että Lauran kauppa oli sulkeutunut jo klo 15 ja eivätkä Vanhan Vääksyn muutkaan kaupat olleet enää auki. Niinpä yhteisellä päätöksellä päätimme palata Lahteen aiemmin kuin ohjelmaan oli merkitty. Jäihän meille ohjelmaksi Ranskalaisen kyläkaupan kahvila ja sen yläkerta.

Ranskalaisen kyläkaupan kahvi oli aivan erinomaisen hyvää, samoin omena- ja mustikkatorttu. Kahvilan omistajarouva kertoi meille talon historian ja oman osuutensa talon hankkimiseksi, koko tarina oli mielenkiintoinen ja yllättäväkin. Se oli erinomainen lisä matkaan.

Kotimatkalla Lahtea lähestyttäessä lauloimme ehdotuksestani Arvon mekin ansaitsemme, josta porukka sai hyvän naurun aiheen.

Lehtimäen bussi oli hyvä, siellä oli mm. kaksi pöydän ympärille ryhmitettyä tilaa. Bussinkuljettajamme Jaska oli hyvä kuski, ja hän tiesi paljon ilmailusta ja paikallishistoriasta.

Mukanaolijat pitivät reissusta ja kiittelivät kovasti. "

Uutta sekä vanhaa Tarton ja Viljandin matkalla

Lehtimäen Liikenteen uusi Premium-luksusbussi, Viron uusi kansallismuseo sekä paluumatkan Tallink MegaStar edustivat uutta matkaohjelmassamme. Vanhaa olivat viehättävät, entiset hansakaupungit Tartto ja Viljandi. Keväinen, aurinkoinen sää saatteli koko matkaamme.

Perjantaina 5.5. aamuvarhaisella Lehtimäen Jarmo Talvitie jo odotteli ryhmäämme Marolankadun turistipysäkillä, kun keräännyimme kotikoloistamme vähäisten yöunien jälkeen bussin uumeniin. Premium-bussin nahkaiset ja leveät istuimet sulkivat meidät lämpimään syliinsä ja jalkatuen avulla saimme nostettua jalatkin mukavaan asentoon.

Eckerö Linen Finlandialla nautimme aamiaisen ja olimme Tallinnassa jo kello 11. Puolivälissä matkaamme pysähdyimme Napoleonleivos- tai sieni-vihannespiirakkakahveille Paidessa sijaitsevaan Pöhjakan kartanoon. Jotkut ottivat sen pihakeinussa vauhtia kevääseen.

Tartossa pääsimme bussilla aivan hotellin viereen. Hotelli Draakon sijaitsee Raatihuoneen torin laidalla. Sijainti oli kaikin puolin loistava, sillä illallispaikkaamme oli vain 50 metrin kävely. Ravintola Pierressä nautimme maukkaan illallisen ja meitä tuli tervehtimään Mihkel Tammaru, jonka kanssa Maisa oli sopinut tästä ruokailusta jo Matka-Messuilla. Mihkel kertoi, että heidän ravintolassaan oli kaksi vuotta sitten ruokaillut myös Ruotsin kruununprinsessa Victoria.

Lauantaina oli kiertoajelun ja -kävelyn vuoro Lea Asson opastuksella. Hiukan meitä jännitti Toomemäelle ajelu, kun sinne johtavan portin leveys oli vain 2,5 metriä. Mutta Premium selvitti kuin selvittikin portin naarmuuntumatta. Kiertoajelulla näimme laajan puutaloalueen, jossa talot olivat joko kauniisti kunnostettuja tai vielä sitä odottivat. Kohokohtana oli tutustuminen Eliel Saarisen suunnittelemaan Paavalin kirkkoon. Seurakunnan kirkkoherra, piispa Joel Luhamets esitteli sen meille sujuvalla suomenkielellä. Suomalaisarkkitehdit Merja Nieminen ja Kari Järvinen suunnittelivat kirkon kunnostustyöt yhdessä sisustusarkkitehti Markku Norsin kanssa. Katseen vangitsijana oli Kuutti Lavosen vaikuttava alttarityö. Kunnostustyöt valmistuivat vuonna 2015.

Kiertoajelun perään oli vuorossa tutustuminen Eesti Rahva Muuseumiin eli Viron uuteen kansallismuseoon. Virtaviivainen, hypermoderni museo monine vitriineineen ja kosketuspäätteineen kertoi Viron historiasta alkaen nykyajasta ja päättyen kiviaikaan. Museossa oli valtavasti väkeä tutustumassa uuteen Viron ylpeydenaiheeseen. Toinen näyttely Uralin kaiku kertoi kiinnostavasti suomalais-ugrilaisista kansoista.

Iltapäivällä oli vapaata aikaa. Moni aloitti sen kahvittelulla Wernerin kulttuurikahvilassa. Lauantaina oli Raatihuoneen torilla ja Küüni-kadun varrella kevätmarkkinat. 400 myyjää myivät käsitöitä, ruokaa, kasveja ja vaikka mitä meillekin kotiin viemisiksi.

Illallisella Gruusia Köökissä ei kaikki sujunut kuin Strömsössä, mutta Karkelan Liisa, Hiltusen Pentti ja Paanasen Jalo pelastivat ruuan ja juoman odottelumme yhteislaululla ja vitsien kerronnallaan. Jotkut jatkoivat illallisen jälkeen vielä Ruutikellariin iltaa viettämään.

Sunnuntaina pääsimme aamun aluksi tutustumaan Tartossa sijaitsevaan Karlovan kartanoon, sillä Viljandiin oppaaksemme lähtenyt Elina Aro asuu siellä. Tunnin ajomatkan aikana Viljandiin saimme runsaasti tietoa Virosta. Rempseällä, persoonallisella tavalla kertoen Elina johdatteli meidät Viljandissa ensin linnoituksen alueelle, missä meitä tervehtivät kukkivat keltavuokot. Pääsimme myös tutustumaan Kondasen naivistisen taiteen keskukseen. Kävelymatkan varrelle jäi myös puutaloalue. Kierros päättyi Café Armitaan, jossa kahvittelimme ennen Tallinnaan ajoa.

MegaStarilla useimmat nauttivat illallisensa ravintola Delightin buffet-ravintolassa ja ”sukelsivat” sen jälkeen peräti kaksikerroksiseen tax free -kauppaan.

Lahdessa halailimme hyvästejä ilta yhdeltätoista. ”Kartanon ystävien toistaiseksi paras matka”, totesi Ulla Lilius kiitospuheessaan matkan suunnitelleelle Matka-Maisalle.

Maisa Lappi

Syysretki Lottamuseoon ja Villa Gyllenbergiin 2.10.2016

Lahden kartanon ystävät ry:n syysretki Lottamuseoon ja Villa Gyllenbergiin 2.10.2016

Ryhdyin suunnittelemaan retkeä jo toukokuun lopussa, jolloin voin antaa jo matkaohjelman kesäkuun alun kokouksessa hallitukselle. Ohjelmaan tai aikatauluun en tehnyt muutoksia sen jälkeen

Pääsimme lähtemään hieman myöhässä, kun yksi matkaan ilmoittautunut ei saapunut paikalle.

Meillä oli aivan ihana, tyyni, aurinkoinen syysilma, ja Tuusulan rantatie oli viehättävä ajella. Myös Villa Gyllenbergin sijainti meren rannalla ja kaunis pihaympäristö ilahduttivat.

Lottamuseosta

• Paluumatkalla kyselin tunnelmia samalla kun kysyin ja kirjasin ylös mahdollisten seuraavien retkien kohteita. Tunnelmat olivat pääosin positiiviset, hiukan kritiikkiä niukasta ajasta Lottamuseossa, runsaasti kiitoksia käynnistä Villa Gyllenbergissä. Lisäksi sain paljon toivomuksia uusiksi retkikohteiksi.
• Olin saanut kuulla eräältä henkilöltä, joka on seurakunnalle järjestänyt lukuisia retkiä vuosien varrella, että tunti Lottamuseossa riittää. Uskoin siihen. Olin valinnut Lottamuseon kohteeksi, koska se täytti 20 v ja halusin ihmisten kiinnittävän huomiota siihen.
• Virheeni oli, että en ollut ymmärtänyt pyytää bussinkuljettajaa saapumaan kohteisiin vähän ennen aikataulutettua aikaa. Nyt aikaa tuhraantui bussista kohteen sisälle siirtymiseen, jolloin opastus pääsi alkamaan vasta klo 11.10.

Majatalo Onnelassa ruokailimme sovitusti seisovasta pöydästä ja ruokaa kiiteltiin.

Villa Gyllenbergistä
    Sama bussista siirtymisongelma oli siellä, jolloin opastus pääsi alkamaan myöhästyneenä. Villa Gyllenbergistä, pääkohteestamme, ja opastuksesta siellä oltiin ihastuneita, ja mielestäni syystä. Opastus oli korkeatasoinen ja puheenjohtaja kehoitti minua välittämään oppaalle ( Sue Cedercreutz-Suhonen) todella kauniisti muotoillut kiitokset. Sen olen tehnyt.
     Kahvitus siellä sujui sutjakkaasti vaikka kaikki eivät mahtuneet yhtä aikaa kahvittelemaan. Matkalaiset kiertelivät ja katselivat innolla, enkä tiedä joivatko edes kaikki kahvia.
Kotiinlähtö ja saapuminen Lahteen sujuivat minuutilleen aikataulussa. Olen iloinen, että lähes jokainen oli iloinen ja tyytyväinen matkasta. -  Kiitos vielä kerran kaikille matkalla olleille!

Irja Taskinen

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

09.09 | 02:28

WE OFFER ALL KIND OF LOANS - APPLY FOR AFFORDABLE LOANS.

Are you a business man or woman? Are you in any financial mess or Do you need funds to start up your own business? Do you need a loan to start a nice Small Scale and medium business? Do you have a

27.07 | 08:48

Kiva nähdä!

12.06 | 14:37

Tarvitsetko lainan? Jos kyllä, ota yhteyttä sähköpostilla; vdaniels0007@gmail.com

02.02 | 13:08

Kiitos, Saara, tarkkasilmäisyydestäsi. Aika hassu kirjoituserhetys. Nyt se on korjattu. Hymyillen kirjoitan vastautani sinulle.

Terveisin
Ulla Lilius

Tykkäät tästä sivusta
Hei!
Kokeile tehdä oma kotisivu. Minäkin tein! Se on helppoa ja sitä voi kokeilla ilmaiseksi